Hvad gør jeg, når uheldet er ude?
Det bedste, du kan gøre, er at sørge for at vide, hvordan proceduren er i din afdeling allerede INDEN, du får brug for at vide det. Da du i sin tid flyttede ind i boligen, modtog du information om, hvordan din afdeling tager sig af akut opståede problemer.
Oplysningerne står måske også på et opslag i din opgang, på en fælles opslagstavle, på en seddel i dit målerskab el.lign. Ellers kan du spørge på dit ejendomskontor, hvordan I gør i din afdeling.
Der findes mange forskellige former for akutordninger. Nogle steder er der en vagttelefon, hvor beboerne uden for ejendomskontorets åbningstid kan ringe til et vagtfirma, der vurderer skaden. Andre steder har beboerne en liste over håndværkere med døgnåben telefon, som kan kontaktes.
Hvornår det er nødvendigt at gøre brug af jeres akutordning, er svært at komme med præcise regler for. Men som hovedregel kan man sige, at det skal være et problem så stort og uopsætteligt, at I ikke kan være i boligen uden at få det fikset. Eller det vil ødelægge noget i boligen, hvis skaden ikke bliver stoppet. Kan dit toilet fx ikke skylle ud, kan problemet godt vente til ejendomskontoret åbner igen, hvis du kan skylle ud ved at hælde en spand vand i toilettet. Det er altså ikke en nødssituation. Drypper din vandhane, kan det også godt vente, mens det er mere akut, hvis der fosser vand ud af hanen uden, at du kan stoppe det.